کد مطلب:38907
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
چگونه ممكن است امامان: فردنابينايي را بينا كنند، آيا آنها واسطه هستند؟ لطفاً توضيح دهيد.
اولياي الهي و انبياي عظام به تصريح قرآن مجيد، داراي كرامت و معجزهاند و ميتوانند كارهاي خارقالعاده انجام دهند. قرآن، معجزاتي را براي پيامبراني، چون حضرت موسي، عيسيغو... نقل كرده است. قرآن، قانون عليّت را ميپذيرد، امّا آن را به عادات و قوانين مشهود و طبيعي، منحصر نميداند و معجزه هم خرق عادت است، نه شكستن قانون عليّت.
امور خارق العاده، مانند شفاي مريضيهاي صعبالعلاج، و حتي زنده كردن مردگان و... را عادت نميپذيرد، امّا اينها در واقع محال نيستند كه عقل، آن را باطل و محال بداند; بر اين اساس، حسّ و حتّي قوانين ظاهري علمي، فقط تحليلي ساده از قانون عليّت، ارائه ميدهند; تحليلي كه متّكي به مشاهده و تجربه است و در محدودة علم نيست كه معجزه را انكار كند; نه امامان و انبيا كه حتّي اهل رياضت نيز از اين امور غريب و خارقالعاده انجام ميدهند! نكته مهم ديگر آن كه در معجزات و كرامات، از نظر قرآن، اذن اللّه و ارادة خداي متعال نهفته است كه اوليا، نقش واسطه را ايفا ميكنند و نقش آفرين اصلي، خداي متعال است; بر اين اساس، امامان ميتوانند كور را شفا دهند، چنان كه حضرت عيسي(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 1، ص 75ـ77، جامعه مدرسين. ) كور مادرزاد را شفا ميداد: وَأُبْرِئُ الاْ ?َكْمَهَ وَالاْ ?َبْرَصَ وَأُحْيِ الْمَوْتَيَ بِإِذْنِ اللَّه;(آلعمران،49) به اذن خداي متعال نابيناي مادرزاد و پيس را شفا ميدهم و مردگان را زنده ميكنم.
بر اين اساس، ضمن آن كه اين گونه امور، از نظر قرآن و منطق، محال نيست; انبيا و اولياي الهي، به خاطر قرب الهي كه دارند، نفوس آنان داراي مبدأ موثّري است كه به اذن الهي، اين كارها را انجام ميدهند.( همان، ص 80. )
خلاصه آن كه اصل اين كه امامان، كور را بينا كنند و به عنوان واسطه، بين خداي متعال و خلق، ايفاي نقش نمايند، مسلّم است، امّا اين كه چگونه و به چه كيفيّت، اين عمل صورت ميپذيرد، براي ما مشخص نيست.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.